Træk vejret!

April 5, 2015

 

Vi kan leve ca. 3 uger uden mad,  ca. 3 dage uden vand men kun ca. 3 minutter uden ilt. 

 

Vi trækker alle vejret ca. 20.000 gange om dagen. Den luft, som vi indånder består af ca. 21 % oxygen, og for hver indånding optager vi kun ca. 3-5 % oxygen.

 

Oxygen er essentiel for vores celler i kroppen, da cellerne dør uden ilt - især vores hjerneceller dør allerede efter få minutter uden ilt. 

Ilt bliver transporteret fra lungerne rundt i kroppen via blodet, som også transporterer affaldsstoffet kuldioxid (CO2) fra cellerne til lungerne og ud af kroppen med udåndingen. Vores vejrtrækning er derfor livsnødvendig for kroppens optagelse af ilt og udskillelse af kuldioxid. 

 

Men optagelsen er ilt er ikke kun en nødvendighed for at vi fysisk kan fungere. Undersøgelser viser at øget iltoptagelse styrker vores hjerneaktivitet, da vi faktisk danner nye hjerneceller (newborn cells). Vores hjerne bliver altså større! 

 

Men hvordan øger vi iltoptagelsen? Vi har ofte hørt at øget fysisk aktivitet øger iltoptagelsen, men hvad er det ved fysisk aktivitet, som øger iltoptagelsen? Vejrtrækningen selvfølgelig! Når vi bruger vores krop fysisk kræver cellerne mere energi/ilt, derfor øges vejrtrækningen og hjerterytmen, så ilten kan fordeles rundt i kroppen. 

 

Det er sjældent, at vi skænker vores vejrtrækning en tanke, for den kører jo bare på autopilot. Vejrtrækningen er blevet en ubevidst automatisk funktion og det er jo nødvendigt for vi kan foretage os andre ting samtidig med at vi trækker vejret. Men det betyder jo ikke at vi trækker vejret optimalt.

 

Tænk hvis man kunne forøge iltoptagelsen fra 3-5% til det dobbelte! Det er faktisk ikke umuligt. Og det kræver ikke nødvendigvis at man kombinerer vejrtrækningen med fysisk aktivitet, selvom fysisk aktivitet selvfølgelig er sund.

 

Udover de rent fysiske fordele ved vejrtrækningsøvelser er vejrtrækningen og vores opmærksomhed på vejrtrækningen en af de mere effektive metoder til at berolige sindet og hjælpe os med at bringe vores opmærksomhed til vores fysiske tilstand og få os tilbage i nuet.

Vejrtrækningen er derfor en kernesten i mindfulness og yoga.

 

Når jeg deler min praksis i mine yoga- og mindfulnesstimer, introducerer jeg derfor forskellige vejrtrækningsøvelser.

 

Lær mere om de forskellige vejrtrækningsøvelser på et af mine hold eller workshops. 

 

Men vigtigst af alt - husk at trække vejret!

 

 

 

 

Please reload

Læs også

Forventningens sande ansigt

October 16, 2016

1/4
Please reload

Seneste blogindlæg

October 12, 2016

October 7, 2016

June 24, 2016

March 29, 2016

March 24, 2016

January 22, 2016

December 27, 2015

Please reload

Følg Life&Yoga
  • Facebook App Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram App Icon
  • YouTube Classic

Life&Yoga v/Isabelle Jørgensen

Zenliv Sundhedscenter

Bagsværdvej 72B, 2800 Kongens Lyngby 

E-mail: isabelle@lifeyoga.dk

CVR: 36666129

Læs Life&Yogas persondatapolitik HER.

  • w-facebook
  • Instagram Clean
  • YouTube Clean

​© Life&Yoga v/Isabelle Jørgensen